Мярката „60:40“ запазва около 240 000 работни места, посочи министърът на икономиката
„Прогнозите са, че още през 2021-а България ще възстанови почти това, което бяхме преди пандемията. По прогноза за първото тримесечие имаме добри резултати, дори по-добри от първите три месеца на 2019 година“, каза пред БНР министърът на икономиката Емил Караниколов.
Той припомни, че основни приоритети на управляващите при обявяването на извънредното положение в страната е било на първо място здравето на хората, а на второ – да не се затварят всички сектори от икономиката.
„Голяма част от секторите в икономиката не спряха, работната сила е в кондиция. Мярката „60:40″ запазва около 240 000 работни места“, отчете министър Караниколов и акцентира, че прогнозната безработица е била около 8%, което според него означава, че без мярката „60:40“ сега безработицата в страната би била около 18%.
„От началото на 2020 година са сключени споразумения за сертификати за 220 млн. лева. Това са инвестиции въпреки пандемията“, посочи той.
По думите на Караниколов най-трудно ще бъде на тези бизнеси, които трябва да изградят отново доверието между тях и клиентите им – хотели, ресторанти, фитнеси, конференции, авиопревозвачи. „За секторите, които са в най-тежко положение, се взе мярка с намаляването на ДДС. Точно затова, че тези сектори пострадаха най-много и ще им е най-трудно да възстановят пълния си обем от функции. Ние сме в извънредна ситуация. Секторът на ресторантьорите беше абсолютно затворен. В него се изхранват около 300 хиляди души. Тази временна мярка е жизнено важна за сектора. Това ще ни даде анализ дали една такава мярка е важна и дали да бъде приета и за други сектори. Това е временна мярка, за да се спаси един сектор“, посочи министърът.
„Европейските средства, които се предоставят на държавите членки, имат особен мониторинг на контрол. Има европейски прокурор, който ще отговаря за измама при тези средства. Европа не дава грантове за щяло и нещяло, не дава пари на калпак. Има цели и политики, които да се изпълнят, така че Европа да стане много по-добро място и за живеене, и за бизнес, и за инвестиции. И тук не е само Зелената сделка, а и намаляване на връзките на доставки. Нещо, което европейският бизнес със сигурност ще направи, а България ще има своята възможност“, заяви министър Емил Караниколов.
„Бизнесът иска и държи да работи в една правова държава. От тази гледна точка, всички действия на правораздавателните органи, които ще доведат до това българската икономика да работи по-добре, не би трябвало да са проблем нито за бизнеса, нито за обществото“. Така министърът на икономиката коментира акциите на прокуратурата и арестите на бизнесмените Пламен и Атанас Бобокови и зам.-министъра на екологията Красимир Живков.
Във връзка с предадените от ДАНС на прокуратурата първите 14 проверени приватизационни сделки, Караниколов изказа очакване в тези досиета да има „интересни параметри, продажби на занижени цени, поемане на много ангажименти, така че да нямаш конкурент в процедурата, после неизпълнение на тези ангажименти, освобождаване от тези ангажименти без правно основание. Ще видим едни действия, които не са били толкова благоприятни за българската икономика“.
За държавната петролна компания Караниколов каза: „Създаваме държавно предприятие по смисъла на търговския закон, това не е търговско дружество. То ще има бюджет от държавата по отношение на задачите, които досега държавният резерв имаше по управление на тези обекти, където се съхранява гориво. Те досега не бяха допустими на свободния пазар за участници, тъй като не се водеха данъчни складове. С освобождаването на тези обекти и възможността да влязат повече участници, считаме че ще има по-голяма конкуренция и по-качествено гориво. Държавата и към момента има бюджет от държавния резерв, който само ще бъде прехвърлен.“
„Държавното предприятие ще създаде търговско дружество. То ще работи на абсолютно конкурентен принцип. Средствата ще бъдат набирани като капитал, като кредит“, уточни министърът.
Караниколов беше категоричен, че със 100 бензиностанции държавата не може да бъде монополист на пазара на горивата.