Авиоексперт: 10 дни водим кореспонденция с Радев защо не трябва да пращаме в Русия черната кутия

0
1063
Ангел Борисов

Според Ангел Борисов експертите у нас притежават умения тя да бъде разчетена. Докладът е прибързан, казва той

От 10 дни разменяме кореспонденция с президента Радев, в която обясняваме защо не трябва да бъде изпращана в Русия черната кутия от катастрофиралия изтребител МиГ-29, съобщи авиоекспертът Ангел Борисов пред БТВ.

Първо, в това учение ние стреляме срещу Русия, освен това имаме опит с гражданската авиация, посочи Борисов и разказа за случка отпреди много години, когато е трябвало черната кутия от катастрофа на граждански самолет да бъде изпратена в Москва.

При пристигането на летището на българската мисия руснаците са поискали всички материали, но заявили, че разчитането на кутията ще трябва да стане в отсъствието на българската страна. Това им е било отказано, затова вечерта руснаците успели да влязат в хотелската стая на ръководителя на мисията и да вземат всички материали, като го оставили в безпомощно състояние.

Той обясни, че според него оповестяването на доклада за инцидента с пилота Валентин Терзиев, който загина по време на военно учение е прибързан и отдаде това на липсата на опит на служебния кабинет.

Според него докладът на Военната полиция трябва да се формулира като предварителен – да се поясни какво се е случило, но не можем да го наречем заключение, докато не се разчете черната кутия.

Тя ще отговори на най-важния въпрос за фаталния полет на МиГ-29 в небето над Шабла – точно къде е експлодирал самолетът, посочи Ангел Борисов.

Според него експертите у нас притежават умения тя да бъде разчетена.

Три са вероятните причини за инцидента, но ще стане ясно след разчитането на кутията какво точно се е случило. Според него загуба на ориентация е една от най-вероятните.

Той подробно описа причините за трагичния инцидент на 9 юни, при който загина майор Валентин Терзиев.

„Ако черната кутия продължава да записва и под 1200 м, когато радарът го е изгубил от обзор, това означава, че последният фатален удар е във водата. Ако записът на черната кутия прекъсва, след като радарът го е загубил и без да катапултира, ситуацията се развива за секунди, пилотът няма време да реагира и да уведоми ръководител „Полети“, че ще катапултира. Това развитие отново ни навежда на мисълта, че последните секунди са ударът във водата“, обясни Борисов.

Авиоекспертът разясни и някои детайли от полета на майор Терзиев.

„Целта е срещу него, той изстрелва ракетата, тя изминава разстоянието до целта, експлодира и се пръска на големи осколки. Ако пилотът забави изтеглянето от този курс, тъй като неговата скорост също е голяма, има опасност да попадне в собствените си осколки и е достатъчно едно малко парче да попадне в двигателя, за да се получи същата експлозия. След пускане на ракетата и поразяване на мишената пилотът веднага трябва да започне курс наляво или надясно, бързо да се изпълни тази маневра“, обясни Борисов.

„Пилотът е започнал тази маневра, но загубата на височина е била изключително решаваща. Прави впечатление, че ръководителят на стрелбата, който командва това учение му дава няколко пъти корекция и на височината, поради това, че целта се движи с по-голяма вертикална скорост“, добави авиоекспертът.

По думите му в стремежа си да отстреля целта, пилотът губи ориентация, той не може едновременно да следи целта и уредите в кабината.

„Това е грешка на ръководител „Полети“ и на ръководителя на стрелбата, след като целта е била нестандартно разчетена, той е трябвало да прекрати. Пилотът също трябва да прекрати, във всеки момент, в който смята, че вече е опасно както за самолета, така и за него“, смята още Ангел Борисов.

„Ние може да съдим какво се е случило и по това, че разпръсване на частите от самолета е в радиус от 100 м. Това предполага, че експлозията е станала при сблъсък с водата, което отново потвърждава версията, че става дума за загуба на ориентация при опит за оттегляне“, аргументира тезата си Ангел Борисов.