Реставрацията на паметника „Цар Освободител Александър II“ е извършена при стриктно спазване на всички законови разпоредби
Камарата на строителите в България /КСБ/ заявява, че реставрацията на паметника „Цар Освободител Александър II“ е извършена при стриктно спазване на всички законови разпоредби.
В отворено писмо до медиите те отговориха на служебния министър на културата Велислав Минеков във връзка с твърденията му за нередности при реставрацията на паметника „Цар Освободител Александър II“. КСБ заявява, че реставрацията е извършена при стриктно спазване на всички законови разпоредби.
Според тях Минеков уронва престижа им с неверни твърдения. Ето какво гласи позицията им:
„Във връзка с публични изказвания на служебния министър на културата Велислав Минеков, съдържащи неверни, подвеждащи и уронващи авторитета на Камарата на строителите в България твърдения, КСБ заявява, че реставрацията на паметника „Цар Освободител Александър II“ е извършена при стриктно спазване на всички законови разпоредби, перманентен контрол от отговорните институции, консултации от международно признати експерти, а средствата са изразходвани съобразно волята на дарителя.
Не отговаря на истината твърдението, че няма проектна документация.
Главният архитект на Столичната община е издал разрешение за строеж №58/11.04.2011 г. въз основа на надлежно съгласуван с писмо №33-00-0283 от 9.08.2010 г. на Министерството на културата проект за реставрация и консервация на паметник „Цар Освободител Александър II“. Главен координатор на екипа, изготвил проекта за реставрация и част от проектантския екип, е арх. Любомир Петров, ръководител звено „Опазване паметниците на културата и историческото наследство“ (ОПКИН) към Общински културен институт „Музей за история на София“.
Припомняме, че към 2012 г. скулптурата е в изключително лошо състояние, дори опасна за живота на преминаващите около нея хора. Паметникът, издигнат през 1907 г., не е реставриран от 1944 г. Установено е, че по краката на конната фигура има сериозни пукнатини.
Столичната община издига благородна идея за осигуряване на средства за реставрацията. КСБ, която има богат опит в участието и подкрепата на благотворителни инициативи, например обновяването на музея на Кольо Фичето в Дряново, застава зад каузата за възстановяването на тази архитектурна културна ценност с изключително значение за националната ни идентичност.
Камарата предоставя проектите за обновяване, одобрени от Столичната община, на хуманитарната фондация на Андрей Скоч „Поколение“ – неправителствена организация, която се занимава с реставрацията на руски военни паметници. В резултат представители на фондацията пристигат, за да се запознаят на място със състоянието на паметника. Взети са проби и след експертна оценка фондацията решава да отпусне необходимите средства.
На 29.08.2012 година е сключено споразумение между Столичната община и КСБ,
с което Камарата поема цялата дейност по организацията и координирането на проекта. Организацията на работа е съгласувана с всички институции. През септември тежащата 3,3 тона статуя с височина 4,22 метра е успешно демонтирана и превозена до „Марков студио“ с основател и управител скулптора Марин Марков. Самото възстановяване на бронзовите скулптури е направено след подробен метало-химичен анализ, извършен от два института на БАН – по металознание, съоръжения и технологии и по обща и неорганична химия, и с използването на същата бронзова сплав като оригиналната.
Сред екипа консултанти на реставрацията, изпратени от фондация „Поколение“ у нас, са Олга Чужикова, носител на множество престижни награди, която ръководи руските реставратори, и Алексей Воробьов. Те дават много висока оценка на работата на своите български колеги и на КСБ като координатор на целия проект. Такава е и оценката от Столичната община. В края на ноември, след само 3 месеца, обновената фигура е върната на мястото й на площад „Народно събрание“.
Целият процес от самото начало до финализирането на реставрацията протича при пълна прозрачност и постоянна информираност на медиите и обществеността за извършваните дейности.
Телевизиите заснемат репортажи за демонтажа и реставрацията, дори влизат в леярната, за да отразят самия процес по отливането на краката на коня. Два видео операторски екипа – български и руски, заснемат етапите от дейността. Вестник „Строител“, изданието на КСБ, проследява и документира всяка стъпка от възраждането на монумента. На специално организирана изложба са представени 350 фотоса, отразяващи реализацията на уникалния проект. Пълен списък на лицата, участвали в реставрацията и консервацията на паметника, е публикуван във в. „Строител“.
Това са фактите. КСБ и Столичната община са извършили едно благородно дело, спазвайки закона, залагайки на професионалистите и при пълна прозрачност пред българското общество“.