Служебното правителство е взимало проби без да спазва утвърдената методика на Института за пътища и мостове
Казусът с „тънките“ магистрали на ГЕРБ най-вероятно върви към архив. За това, че при строежа на магистрали е влаган по-малко асфалт от необходимото, съобщи през февруари т.г. бившият регионален министър Иван Шишков. Най-фрапантният пример беше с изследването на Северната скоростна тангента, когато се оказа, че около една трета от асфалта липсва, според служебната власт, пише „Mediapool“.
Новият регионален министър Андрей Цеков (ПП) сега обаче констатира, че служебното правителство е взимало проби без да спазва утвърдената методика на Института за пътища и мостове. Това на практика означава, че при констатирана намалена дебелина на настилката, държавата не може да предяви претенции, каза Андрей Цеков в понеделник пред Нова телевизия.
По тази причина сега отново ще се прави „образна диагностика“ на магистрали и пътища с помощта на скенер и георадар, допълни той.
Първо ще се проверяват трасетата, които са в гаранционни срокове, за да може при евентуална установена нередност, държавата да отправи искове срещу строителите, каза Цеков.
Новото обследване на пътища и магистрали се очаква да започне до месец. То ще бъде по официално утвърдената методика на Института за пътища и мостове. Ако диагностиката покаже намалена дебелина на асфалтовия слой, ще бъдат взети ядки съгласно методиката – през определено разстояние от всеки участък, каза регионалният министър.
Той обясни, че взетите ядки асфалт от предходния екип на Министерството на регионалното развитие са били единични, от участъци с изтекъл гаранционен срок и не по официално утвърдената методика на Института за пътища и мостове.
Служебната власт официално съобщи за взети проби от магистрала „Тракия“ в района на Стара Загора, Северната скоростна тангента и т.нар. нулев лот на магистрала „Хемус“. В края на март арх. Шишков обеща след парламентарните избори през май да съобщи резултатите от проверките, но това така и не се случи. Вместо това периодично се изнасяше информация по колко сантиметра от асфалта липсват.
Публично не стана ясно дали арх. Шишков е взел проба от път, който е в гаранция или от някой от строящите се в момента участъци на магистрали.
Два месеца и половина след смяната на властта, новият министър Цеков и екипът му създават впечатление, че нямат желание да навлизат в темата за сериозните злоупотреби и нарушения в пътното строителство, наследени от кабинета „Борисов -3“, коментира медията.
Магистрала „Хемус“ стига до Плевен в края на 2025 г.
Магистрала „Хемус“ между София и Варна продължава да стои на трупчета. „В последните две години и половина по магистрала „Хемус“ не се строи реално“, каза Андрей Цеков. Според него това е така, защото нито един негов предшественик не е имал смелостта да погледне фактите такива, каквито са.
Довършването на започната по времето на социализма магистрала, която да стигне до родното място на Тодор Живков – Правец, беше възложено по времето на третото правителство на ГЕРБ. Това стана с два договора с вътрешно възлагане подписани в края на 2018 г. и 2019 г. Те бяха между пътната агенция и държавната компания „Автомагистрали“, която на свой ред подписа договори за доставка на услуги и техника с големите строителни компании, избрани по неясен начин.
След падането от власт на ГЕРБ строителството на магистралата спря. Причината беше, че начинът ѝ на възлагане вече бе определен като порочен, открито бе и незаконно строителство. МВР пък разкри за изнесели милиони в чували, а прокуратурата повдигна обвинения на десетина души, предимно теглилите парите от банките. В същото време авансите за „Хемус“ се оказаха инвестирани в луксозни хотели и вили и изнесени в Обединените арабски емирства.
За дострояването на „Хемус“ ГЕРБ отпусна 2.7 милиарда лева. Но сега се оказва, че тези пари не стигат. Към момента цените, на които са сключени договорите не отговарят на пазарните условия и ще се наложи индексация, каза регионалният министър. По думите му ще са необходими около 600 млн. лв. допълнително за индексиране на цените.
Два са вариантите за завършването на аутобана. Едната е държавата да поеме риска да загуби авансите за над 1 млрд. лв. или да търси начин да „санира“ допуснатите закононарушения така, че да продължи строителството по вече сключените договори, каза Андрей Цеков.
Според него най-добрият вариант е сега чрез законодателни мерки да се даде възможност да продължи строителството.
„В момента се работи малко в първите три участъка на магистралата, за които са сключени договори през 2018 – 2019-та година. Първият участък е готов на 76%, втори и трети – на около 40%. Това означава, че в рамките на следващите две години, в края на 2025-та година, може да са готови още около 80 км от аутобана“, каза Цеков.
Според него магистрала „Хемус“ е показателен пример за това как не трябва да се осъществява магистрално строителство. Ако са били съблюдавани законът и общественият интерес, „Хемус“ отдавна щеше да е построена, смята Андрей Цеков.
Докато беше премиер Бойко Борисов многократно обещаваше от София до Варна да се пътува по магистрала през 2024 г. Сега за нов пусков срок не се говори, а само „евентуално“, че може да стигне до разклона за Плевен/Ловеч до края на 2025 г.
Магистрала „Струма“ през дефилето по ново трасе
Продължават усилията за намиране на решение и за завършването на магистрала „Струма“. В момента се работи по вариант за запазване трасето по източния склон на Кресненското дефиле и се търси алтернативен маршрут в обратната посока извън дефилето.
„Идеята е досегашният път да бъде запазен като локален между населените места, така ще се запази и биоразнообразието в района“, каза регионалният министър.
По думите му веднага щом Европейската комисия одобри този вариант, до края на тази година може да започне проектирането.
Трасето трябва да се изгради до 2027-ма година, каза Цеков. Той допълни, че по този начин ще се даде възможност за алтернативно транспортно решение в региона.
Регионалният министър обеща строящият се от няколко години участък от магистрала „Европа“ до границата със Сърбия най-после да бъде завършен в края на годината.
Разширяване на „Тракия“ между София и Пловдив
Вече са започнали предпроектни проучвания за разширяване на магистрала „Тракия“ между София и Пловдив, каза Андрей Цеков.
По думите му след това трябва да се извървят процедурите по оценка за въздействие на околната среда (ОВОС) и проектиране. Реалистично до строителство на допълнителни ленти може да се стигне най-рано след 3 години, прогнозира Андрей Цеков.
Идеята за разширение на магистралата от София до Бургас в най-стария участък до Пловдив беше лансирана за първи път по времето на правителството на Пламен Орешарски. За последно беше рефрешната от служебната власт, но реално до момента няма направено нищо за реализация.