Позицията е по повод писмо на вътрешния министър по случая с депутата Бранимир Балачев
Държавното обвинение излезе с позиция след писмо на министъра на вътрешните работо в оставка Бойко Рашков, публикувано на страницата на МВР. В него вътрешният министър вини прокуратурата, че е отказала да образува досъдебно производство срещу депутата от ГЕРБ Бранимир Балачев за нарушаване на ковид карантината. Рашков твърди, обвинителите не са приложили закона така, както са го прилагали срещу много други граждани.
Ето какво гласи позицията на прокуратурата:
Във връзка с изразеното лично мнение от г-н Бойко Рашков, министър на вътрешните работи в оставка, оповестено на 29.07.2022 г. чрез официалната интернет страница на Министерство на вътрешните работи (МВР), Апелативна прокуратура-София изразява следната позиция:
На 21.02.2022 г. в Софийска градска прокуратура (СГП) е образувана преписка по повод изпратени материали от заместник-министър на вътрешните работи, касаещи евентуално извършено престъпление от народен представител.
На 28.03.2022 г. прокурор от СГП е постановил отказ за образуване на досъдебно производство срещу г-н Б., народен представител от 47-ото Народно събрание. По отказа на СГП е постъпила жалба от заместник-министър на вътрешните работи. След като се е запознал с материалите по преписката, както и с обжалваното постановление на СГП, на 14.06.2022 г. прокурор при Апелативна прокуратура-София е заключил, че прокурорът от първоинстанционната прокуратура е извършил задълбочен и обстоен анализ на всички установени в хода на проверката факти и обстоятелства, в резултат на което е направил правилен и обоснован извод за липсата на данни за извършено престъпление от общ характер. Прокурорът при СГП е изложил подробни мотиви в подкрепа на извода, че не са налице данни за реализиране на наказателна отговорност на г-н Б., поради което жалбата от заместник-министър на вътрешните работи е оставена без уважение като неоснователна, а постановлението на първоинстанционната прокуратура е потвърдено.
По преписката са установени следните фактически обстоятелства:
На 24.01.2022 г. г-н Б. е посетил ДКЦ във Варна, където са му направени кръвни изследвания и бърз антигенен тест. Резултатът за наличие на Ковид-19 е бил отрицателен.
На 26.01.2022 г. г-н Б. се обадил в поликлиниката, откъдето изпратили лекар в дома му, за да го тества на място. Направеният антигенен тест не е дал категоричен резултат, но по молба на г-н Б. бил записан като положителен, за да не застраши здравето на други хора. На следващия ден му било съобщено по телефона, че е поставен под изолация в домашни условия.
За времето от 28.01.2022 г. до 01.02.2022 г. г-н Б. си направил още три антигенни теста, всички са били отрицателни.
На 01.02.2022 г. след извършване на поредния отрицателен антигенен тест за наличие на Ковид-19 народният представител се явил като адвокат по две дела в Районен съд-Варна, за да не се стигне до отлагането им по негова вина.
Протоколите от съдебните заседания и резултатите от отрицателните тестове на народния представител са приложени към преписката, по която е извършена лична проверка.
Проверката на Апелативна прокуратура-София сочи, че в случая се касае за деяние, което макар формално да осъществява признаците на престъплението по чл. 355, ал. 1 от НК, поради своята малозначителност не е общественоопасно и не е престъпно. Взети са предвид липсата на категоричен резултат при втория тест и последващата поредица от отрицателни тестове.
В постановлението на Софийска градска прокуратура са изложени подробни мотиви за отказа да се образува досъдебно производство. АП-София споделя тези доводи и потвърждава отказа като законосъобразен.
Изразеното чрез ведомствената интернет страница на МВР лично мнение на министъра на вътрешните работи в оставка е повод прокуратурата да напомни, че в Република България има законоустановен ред за взаимодействие между правоохранителните и правоприлагащите институции, а опитите за осъществяване на комуникация посредством медиите по никакъв начин не допринасят за ефективно противодействие в борбата с престъпността, а точно обратното. Продължаващите вече над една година опити на отделни представители на изпълнителната власт да упражняват натиск над независимостта на органите на съдебната власт, освен до ерозиране на общественото доверие в държавните институции, неминуемо води и до отчетлива ескалация на престъпността!
Изразяваме очаквания, че като министър на вътрешните работи в оставка г-н Бойко Рашков ще изпълни задълженията си за осъществяване на законовите правомощия на МВР по разкриване и превенция на престъпността. Прокуратурата винаги е била и е в готовност да съдейства за ефективното противодействие срещу престъпността, особено когато са налице примери за тежки престъпления като регистрираните само в рамките на изминалия месец юли 2022 г.:
30.07.2022 г. – Грабеж на 86-годишна жена в с. Скутаре, Пловдивско,
29.07.2022 г. – Убийство с цел грабеж на 82-годишен мъж в с. Микрево, Благоевградско;
26.07.2022 г. – Умишлено убийство на 44-годишен мъж в с. Еница, Плевенско;
26.07.2022 г. – Убийство, извършено с особена жестокост на 61-годишен мъж край гр. Мизия, Врачанско;
Нападение и побой на таксиметров шофьор във Велико Търново, извършени по хулигански подбуди от 18-годишен младеж;
Побой над 73-годишен жител на с. Галиче, Врачанско, и други.
Докато противопоставянето между институциите руши общественото доверие в тях и държавността като цяло, прокуратурата за пореден път се обявява за възстановяване на взаимодействието между всички отговорни държавни органи в рамките на техните компетенции, съгласно Конституцията на Република България и законите в страната, за гарантиране защита правата, интересите и сигурността на българските граждани. За прокуратурата единственият „враг“ е бил и ще продължава да е престъпността.
Във връзка с изразеното лично мнение от министъра на вътрешните работи в оставка, Апелативна прокуратура-София следва да напомни, че съгласно Конституцията и законите главният прокурор на Република България не разполага с правомощия да осъществява пряк контрол и намеса в работата на отделни прокурори, както и водени от тях конкретни преписки. Наблюдаващите прокурори се произнасят по всеки конкретен случай съгласно законите, събраните доказателства и въз основа на вътрешното им убеждение.
В конкретния случай е упражнен инстанционен контрол от по-горестоящ прокурор при спазване на всички изисквания, съгласно законоустановения ред за осъществяване на инстанционен контрол по чл. 213, ал. 1 от НПК. В този смисъл, личното мнение на министъра на вътрешните работи в оставка не се основава на законовите разпоредби и още по-малко отговаря на принципите за разделение на властите, върховенството на закона и правовата държава.