Натрупаните негативи и пасиви ще се запазват върху автомобила дори и след продажбата му
Превишаване на скоростта с 10 км/ч ще е най-малкото нарушение, при което ще носи отрицателни точки по новата система „бонус-малус”. Това съобщиха на брифинг от Комисията за финансов надзор, цитирани от Дарик.
Нарушения като неправилно паркиране, каране в бус лентата или с изгасени фарове няма да се отчитат и да водят до поскъпване на застраховката „Гражданска отговорност”. Точки обаче ще се отнемат за неправилно изпреварване, опасни маневри, неспазване на дистанция, шофиране в нетрезво състояние, катастрофи с нанасяне на телесни повреди и причиняване на смърт на пътя.
По предварителни изчисления натрупване на 9 по-леки нарушения за година може да оскъпи „Гражданската отговорност“ с до 400%.
Натрупаният бонус или негатив ще продължава да се начислява на автомобила дори и след продажбата му, като ще са необходими минимум 12 години, за да се „изчисти” максималното четворно оскъпяване.
Нарушенията пък ще се отчитат от системата не веднага след извършването, а след влизането на наказателното постановление в сила. Остава неясно какво ще се случва, ако автомобилът бъде продаден във въпросния период, който често продължава повече от година.
Новата система ще се дели на общо 20 класа, като 8-ят ще е неутралният, при който „Гражданската отговорност“ няма да търпи промяна в цената. При максималният 20-ти клас застраховката ще струва с 400% по-скъпо.
До него може да се достигне, ако шофьорът предизвика тежка катастрофа с пострадали или загинали или натрупа 8-9 по-леки нарушения в рамките на година. Най-ниското подобно нарушение, което ще се отчита, е превишаването на скоростта с 10 км/ч, което например ще качи класа на автомобила с един пункт, обясни Николай Петков от Комисията за финансов надзор.
Натрупаните негативи и пасиви ще се запазват върху автомобила дори и след продажбата му. Според Владимир Савов от комисията, това се налагало, за да не се заобикаля лесно системата.
Купувачът щял да има възможност да проверява по електронен път предварително какъв е статутът на автомобила по „бонус-малус”, но не е ясно кога въпросната електронна система ще заработи. Не е ясно и какво ще се случи ако автомобилът бъде продаден между периода на извършване на нарушението и влизането на наказателното постановление в сила. По този начин на теория шофьор може да купи кола с неутрален „бонус-малус” и година по-късно да получи оскъпяване на застраховката без да е извършил нарушение.
При изрядно шофиране за период от 7 години, водачът може да получи до 25% поевтиняване на застраховката, като първите 20% се отчитат още след втората година. Натрупаният негатив пък може да се чисти пак чрез примерно шофиране, като всяка година без нарушение ще спада класа на колата с 1 пункт. Или с други думи ще са необходими минимум 12 години, за да се изчисти оскъпяването с 400%.
По прогнози на комисията обаче водачите с „малус” щели да са по-малко от 20% от общия брой. В момента проектът още е в обществено обсъждане и остава неясно кога новата система ще влезе в сила.