Къде ви е „честта на пагона“ другари летци ?

Всеки служил в армията знае, че неизпълнението на заповед от висшестоящия командир се наказва с арест и военен съд, а във военно време с разстрел

1
1612
летци
На кого са се клели българските летци ?

Не е лошо президентът да знае, че забъркването на армията в политиката никога не е вещаело добро за страната

Стефан Ташев

Днес станахме свидетели на безпрецедентна и без аналог в най-новата ни история „стачка“ на военни пилоти. Офицерите от българските военно-въздушни сили отказаха да летят на поверените им самолети, защото не се чувствали сигурни.

Досега такова нещо в България не се е случвало.

Освен ако не броим „мълчаливо пушещите офицери“, събрали се „спонтанно“ пред президентството през 1997 г, точно след избирането на Петър Стоянов за президент на страната .

Стачката“ на летците някак странно съвпада със споровете около избора на нов изтребител. Около първоначалният избор на „Грипен“ от служебния кабинет паднаха тежки съмнения за нагласен конкурс.

Излязоха документи, според които сегашният президент Румен Радев, тогава командващ ВВС, е лобирал и писал презентации за избора на точно този тип самолети. Самият служебен премиер Огнян Герджиков призна официално, че Радев е наредил да се избере „Грипен“.

Парламентът реши да стартира нова процедура за избор на изтребители за ВВС. За които, да припомним на стачкуващите пилоти, са заделени 1,5 млрд. в народна пара.

Отделно са отделени пари за ремонт на използваните към момента самолети МИГ-29. От Министерство на отбраната твърдят, че имат готови 10 нови и ремонтирани двигатели за миговете.

Дали пък не се търсят политически мотиви в „стачката“ на пилотите ? Дали някой не иска да „пришпори“ правителството да купува нови самолети или да приеме руските оферти за ремонти на миговете ? Дали пък не е дългата ръка на президента Радев, преди това командващ ВВС и авиобазата в Граф Игнатиево ?

Ако това е така, президентът трябва да знае от историята, че забъркването на армията в политиката никога не е донесло добро на България.

Остава да попитаме летците от българските ВВС, които си позволяват да откажат полети, тоест отказват да изпълняват заповеди на висшестоящи, полагали ли са клетва пред родината да и служат ?

Ако е така къде вие честта на пагона господа и другари офицери от Българската армия ? Знаете ли, че по време на въздушните боеве за отбраната на София през 1943-1944 г летци като Списаревски и Неделчо Бончев излитат за битка срещу десетократно превъзхождащи, количествено и качествено, самолети на САЩ и Великобритания, без да се съобразяват с това ?

Да, вярно това не го пише в учебниците по история, но би трябвало да знаете поне от кумова срама когато „стачкувате“ за нови самолети. Може би заради „Грипен“.

Според командващия ВВС ген. Цанко Стойков заради скандалите около процедурата за закупуване на нов боен самолет има негативни последствия по отношение на мотивацията на хората по авиационните формирования. Какви са тези негативни последствия? Командващият не казва. И това ако не е извиване на ръце здраве му кажи.

Да не би откакто президентът е бивш военен летец да се върви към фаворизиране на тази професия за сметка на всички останали ? Най-вероятно да.

Моите уважения към военните пилоти, които рискуват живота си, но те не са единствените в тази страна, които го правят. И не са повече от другите, въпреки, че по време на предизборната кампания за президент платените от БСП медии се опитваха да ни обясняват друго.

Всеки служил в армията знае, че неизпълнението на заповед от висшестоящия командир се наказва с арест и военен съд, а във военно време с разстрел. Та къде е честта на пагона другари летци и къде е субординацията в армията ?

Оставам с впечатлението, че след перманентните протести на един полицейски синдикат с искания за пари, в които прозират чисто политически мотиви, сега някой реши да пробва подобни и в армията. Което не е никак добре за държавата. Защото обикновено този който си играе с кибрит върху копа сено изгаря пръв.