Част 2 –Бандити на шосето
За шест години, от 2011 до 2016 г., в България при катастрофи са загинали 3915 души, а са ранени 52 255 души. От лицето на земята си е отишъл един малък град. България е като бойно поле с толкова жертви и пострадали при катастрофи.
„На нас война не ни трябва, сами се избиваме на пътя”, казваме с въздишка след поредната новина за тежък пътен инцидент с жертви.
Сега правителството и отговорните институции, а те не са малко, правят пореден опит със законови промени да намалят жертвите на пътя.
До момента всички опити с наказателни мерки да се направи това не дадоха резултат. Последните промени в Закона за движение по пътищата бяха направени преди една година, но това не спира смъртта на пътя и безумното шофиране.
Breeaking.bg ще се опита в поредица статии да анализира причините за войната по пътищата и защо жертвите на тази война се увеличават вместо да намаляват.
След високата скорост другите сериозни причини за смъртността на пътя са отнемането на предимство и неправилните маневри.
Заради отнемане на предимство през 2016 г са станали 2 473 катастрофи със 118 убити и 2950 ранени. Катастрофите заради неправилни маневри са 1287, с 152-ма убити и 1785 ранени. Трябва да се уточни че при неправилните маневри абсолютен първенец е навлизането в насрещното движение-311 катастрофи с 89 убити и 530 ранени. Според данните на Пътна полиция това е най-смъртоносната маневра – на всяка трета катастрофа загива човек поради тази причина.
Това показва слаба подготовка на шофьорите и подценяване на пътните условия.
А какво да кажем за т.нар. пътно-транспортни произшествия-ПТП с „единични МПС”, тоест самокатастрофите. Данните са стряскащи..
„При ПТП с единични МПС през 2016 г. са настъпили 2165 от всички ПТП, като общият брой на пострадалите при тях е 3108, от които 265 загинали и 2843 ранени. При този вид произшествия превозното средство катастрофира без участието на други превозни средства (преобръщане извън и на пътното платно, блъскане в дървета, предпазни огради, стълбове, спряно или паркирано ППС, крайпътни съоръжения, скатове и препятствия на пътя). За сравнение през 2015 г. са настъпили 2003 ПТП от този вид – със 162 по-малко, загиналите са били 247 – с 18 по-малко, а ранените са били 2566 – с 277 по-малко. Данните като цяло сочат увеличаване на пътнотранспортния травматизъм при този вид ПТП. Показателен е броят на ранените участници в движението по пътищата, които са с 277 повече в сравнение с предходната година.
Причините за ПТП с единични МПС основно са: движение с несъобразена със състоянието на пътните настилки скорост; недооценяване на моментните пътни и атмосферни условия; недостатъчно обезопасяване на пътищата (неравности на платното, липса на разделителни и предпазни еластични огради и хоризонтална маркировка); неактуализирана сигнализация на пътищата с пътни знаци; недооценка от водачите на собствените възможности и тези на управляваното МПС и техническата му изправност; управление в нетрезво състояние във вечерните и нощни часове и управление без съответното свидетелство”, показват данните на Пътна полиция.
Това показва неподготвеност на шофьорите.
Същевременно през 2016 г. шофьори без книжки, с фалшиви такива или с отнети книжки са предизвикали 308 катастрофи, при които са загинали 36 души и са били ранени 399 души. Ако тези бандити на пътя бяха наказани справедливо 36 души щяха да са живи и здрави, а не в гробищата.
През 2016 г пътната полиция е заловила почти 30 000 шофьори без книжки. Представете си – това е един стадион рецидивисти и убийци на пътя. А колко други са се измъкнали по една или друга причина не е ясно.