Софийското метро на второ място в Европа след Осло

0
641
Снимка: архив

Класацията е на Евронюз

Софийското метро се нареди на престижна позиция в класация на най-добрите метро системи в Европа. То заема второто място и отстъпва единствено на това в Осло. В обширна статия Euronews цитира ново изследване на компанията за съхранение на багаж Bounce, което обхваща всички метра в столиците на континента и прави някои изненадващи открития.

Лондонското метро например може да е най-известното, но дори не успява да влезе в топ 5. То загуби точки заради огромния си брой пътници и объркващо оформление, което затруднява туристите да се ориентират.

Осло е на първо място в класацията с индекс от 8,06 от 10. Системата на норвежката столица, известна сред местните като Oslo T-Bane или T-banen i Oslo, може да се похвали със 101 станции, покриващи 85 км писта. То обслужва всичките 15 квартала на града, както и частично се простира в съседната община Baerum. Метрото в Осло се състои от пет отделни линии, а шестата в момента е в процес на изграждане.

Следва софийското метро с резултат от индекса 7,64 от 10. Отбелязва се, че метрото в българската столица е единственото в страната, както и едно от най-младите в проучването, като отваря врати за пътници едва през 1998 г. Системата на метрото в града обхваща 52 километра и е достъпна чрез 47 станции, включително една на Летище София. Тази конкретна гара има оценка от Google 4,10 от 5 и е любима на пътниците, които казват, че има много табели на английски език, включително инструкции за плащане, което според тях я прави проста и достъпна за чуждестранни посетители.

Третото място в класацията е за атинското метро, което, отбелязва проучването, предлага евтин, бърз и редовен обществен транспорт. Неговата оценка е 7,29 от 10. Атинското метро също осигурява директна връзка с летището, което позволява на пътниците да имат достъп до центъра на града с евтин, бърз и редовен обществен транспорт. Той също така се свързва с оживената пристанищна зона на Пирея, откъдето тръгват фериботите за много гръцки островни дестинации. Метрото в Атина има 62 станции на 70 км трасе и приема повече от четвърт милион пътници всяка година, нещо, което го прави неразделна част от транспортната инфраструктура на града.

Следват Мадрид в Испания и Варшава в Полша, които получиха обща оценка съответно от 6,74 и 6,60. Останалата част от челната класация се състои от лондонското метро, системите на Лисабон и Копенхаген, които имат равни резултати, както и метрото в Букурещ и Прага.

В дъното на класацията е Будапеща, унгарската столица получила индекс от едва 3,13 от 10, като оплакванията варират от ужасен външен вид до съмнителна чистота.

Предпоследни, може би изненадващо, са Брюксел. Белгийската столица, която има 59 станции по протежение на 40 км трасе, отбеляза само 3,20 от 10 по индекса на Bounce. Потребители споделят, че то не е безопасно и там винаги се усеща силна миризма на урина.

След Брюксел като третата най-лоша система на метрото в Европа е Рим. Метрото на италианската столица е 64 км, по които са разпръснати 73 станции, но получава индексен резултат от едва 3,75 от 10. В някои рецензии се споменават липсата на персонал и сигурност, неработещи асансьори и автомати за билети, и наличието на някои безполезни станции.

Най-натоварен е парижкото метро със 320 станции и 245 км трасе – повече от всяка друга система на метрото в Европа. Метрото във френската столица превозва близо 1,5 милиарда пътници годишно, което се равнява на приблизително 4,1 милиона пътници всеки ден.