С колани в автобусите! Пренасяме проблема от болната глава на здравата

Проблемът е в самоубийците-изтребители, които летят по шосетата и сеят смърт

0
136
автобуси
Ако не озаптим шофьорите-убийци ни чакат още такива гледки. СНИМКА: BTV

И те не могат да спасят хората, след като шофьорите карат безумно по пътищата

Стефан Ташев

Ако пътниците в автобуса бяха с колани, нямаше да загинат. Около този извод се обединиха всевъзможни „експерти“ по повод катастрофата край Вакарел на магистрала „Тракия“ миналия петък, при която загинаха 6 души, а други 22-ма бяха ранени, някои от които тежко.

Когато се обърне каруцата, пътища много, казва народната мъдрост. Така и с коланите. Около твърденията, че коланите са панацея се върти дискусия по темата вече четвърти ден.

Според мен безсмислена..Защото проблемът се пренася от болната глава на здравата. Да, ползването на предпазни колани в извънградските автобуси е записано в закона.

Но никой не го спазва. Защо?

Да не бъдем като щрауси, заровили глави в пясъка. Повечето автобуси, които ни возят, са стари и доста амортизирани. Пътувам редовно с междуградски автобуси, предимно на водещи автобусни компании. В нито един от тях не съм виждал предпазни колани.

Те седалките им са счупени, вие за предпазни колани ни говорите. Автобусните превозвачи сигурно ще скочат, но нека с ръка на сърцето си признаят, че това им е последна грижа.

Важното е автобусът да се „натъпче“ до козирката. След падането на комунизма това е най-бързо развиващият се сектор на икономиката, поне в средата на 90-те години на миналия век. Автобусните превозвачи, които се хвърлиха да отнемат клиенти на железопътния транспорт, никнеха като гъби.

С автобуси трета употреба. В които шофьорът си пуши цигарките. В началото в тях имаше стюарди, които настаняваха и обслужваха пътниците. Имаше кафе, дори тоалетни в автобусите. Тези „луксове“ отдавна са забравени. Сега шофьорите са всичко. Те подреждат багажа, лепят стикери, приемат пакети от куриерски фирми, решават проблеми с билети и потушават кавги между пътници.

Често шофьорът пътувал шест часа по пътя София-Бургас или Варна, тръгва след няколко часа обратно. Без втори шофьор. Отделно нерегламентираните спирания по села и паланки, където се изкарва някой и друг лев отгоре с пътници „на черно“. Икономии, недостиг на квалифицирани кадри и още и още. Кой дава лицензи на такива превозвачи и как се проверяват технически автобуси е отделна дълга тема.

Според Васил Пиронков, председател на Сдружението на автобусните превозвачи, 80% от автобусите у нас нямат колани още от фабриките. Защото са произведени преди 2007 г..Без коментар. Помните ли касапницата на „Тракия“ с автобуса на турската фирма „Ентуртранс“ на 11 юни 2011 г край Пловдив.

Когато грохналият автобус, който незнайно защо возеше пътници, се обърна и подпали. Загинаха девет души, а 22-ма бяха ранени. Експертизите показаха, че возилото е ръждясало, абсолютно негодно да вози пътници, пълна развалина, а карданът е закрепен с пирони и телове. Но въпреки това бе на пътя.

И то в мъртви часове след полунощ, за да обере повече пътници по линията София-Бургас, а и да не го проверяват на шосето. Там дали е имало колани ?

Сега по повод „дискусията“ около коланите, нищо чудно някой да реши в парламента да наложи задължителното им използване в автобусите, даже и глоби за пътниците. Какво ще стане тогава? Ами транспортните фирми ще обявят, че ще се наложи да вдигнат цените и са готови на масов протест. И с това ще се приключи. Много шум за нищо. Не бива да се забравя, че автобусните компании и фирмите превозвачи имат солидно лоби в транспортната комисия на парламента. И това е от години.

Но проблемът не е основно в автобусите, а в шофьорите, които като изтребители-самоубийци летят по шосетата. След катастрофата на „Тракия“ в социалните мрежи се появиха редовните конспиративни теории, подплатени с мнения на „експерти“, че 29-годишната Цвета Таскова, която с безумната си маневра удари автобуса и предизвика сблъсъка, е невинна. Че не може кола да обърне автобуса, а властта лъже както винаги.

Сигурно вече има групи в нейна защита. Може и протест да има…Що за глупост ? Снощи шофьор направи опит за неправилно изпреварване, удари микробус с деца от Шумен край Лясковец и предизвика преобръщането му..Слава богу децата са живи и здрави. И него ли ще защитаваме ? С мотива, че кола не може да обърне микробус….

Защо пазим убийците на пътя ? Които нямат подготовка, карат самонадеяно с риск за себе си и живота на другите.

По официални данни на Пътна полиция след карането с висока и несъобразена скорост другите основни причини за тежките катастрофи с жертви е неправилното изпреварване и отнемането на предимство на пътя.

Заради отнемане на предимство през 2016 г са станали 2 473 катастрофи със 118 убити и 2950 ранени. Катастрофите заради неправилни маневри са 1287, с 152-ма убити и 1785 ранени. При неправилните маневри абсолютен първенец е навлизането в насрещното движение-311 катастрофи с 89 убити и 530 ранени. Според данните на Пътна полиция това е най-смъртоносната маневра – на всяка трета катастрофа загива човек поради тази причина. Данните за миналата година са същите. Това е болната глава, не коланите..

При такива камикадзета на пътя и коланите не помагат. Причините затова са много- тотално занижен контрол при шофьорските курсове и изпити, корупция разбира се и оттеглянето на държавата от този сектор.

Сега в готвените нови предложения за закони, свързани с пътната безопасност, се появи идеята изпитите и контрола да се върне отново към КАТ. Ще мине ли това през транспортното лоби в парламента, остава да видим. Но истината, е че шофьорите са тотално неподготвени и умират като завличат в смъртта и невинни хора.

НАПИШИ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Please enter your name here