България няма да плати нищо на „Лукойл“ за прекратяване на концесията на „Росенец“

0
111
Терминалът Росенец се връща на държавата. СНИМКА: КАПИТАЛ

Отнето е и удостоверението за експлотационна годност на пристанището

България няма да плати нищо на руската компания „Лукойл“ за предсрочното прекратяване на концесионния договор за пристанище „Росенец“. Това каза министърът на транспорта Георги Гвоздейков в интервю за Mediapool, ден преди да се запознае на място в Бургас с процеса по предаването на терминала за управление на държавата.

По думите му процесът върви по график, като стриктно се спазват заложените срокове в закона. Той беше приет от парламента експресно преди лятната ваканция на депутатите.

На 11 август Министерският съвет взе решение концесионният договор между държавата и „Лукойл Нефтохим Бургас“ да бъде прекратен, считано от 15 август. Веднага е организирана работна група, в която участват представители на държавата и на концесионера. Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) има за задача да организира предаването и приемането на терминала в срок от 30 дни, каза Гвоздейков.

Той припомни, че Изпълнителна агенция „Морска администрация“ вече е издала заповед за заличаване на „Лукойл Нефтохим Бургас“ от регистъра на пристанищните оператори. Отнето е и удостоверението за експлотационна годност на пристанището.

Сега държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ кандидатства пред „Морска администрация“ за издаване на удостоверение за експлотационна годност на терминал „Росенец“.

Министър Гвоздейков каза, че е имал среща с ръководството на „Лукойл Нефтохим Бургас“ още преди решението на Министерски съвет. По думите му разговорите са преминали на добро ниво. Представителите на компанията са се съобразили със законодателния акт на парламента, но са изразили мотиви, че решението е незаконосъобразно и не отговаря на еврпейския регламента.

Има точни и ясни доказатества, че „Лукойл Нефтохим Бургас“, като компания, се управлява индиректно от Русия. Няма как да искат обезщетение за предсрочното прекратяване на концесията, защото в европейския регламент ясно е посочено, че обезщетение на концесионера не се дължи. Същото се отнася и за направените от него инвестиции в терминала до момента“, коментира Гвоздейков.