Министерството на регионалното развитие и благоустройство спира авансовите плащания към общините по проекти

1
101
Магистрала "Струма"

Пускат обществени поръчки за ремонт и зимна поддръжка на пътищата

Министерството на регионалното развитие и благоустройство спира авансовите плащания към общините по проекти.

„През годините на министерството се отпускат между 2,5 до 2,8 милиарда лева годишно, които трябва да бъдат изразходвани за изграждането на пътна инфраструктура и благоустройство на общините. Прозрачен механизъм за контрол на изразходваните средства, справедливо подпомагане чрез дофинансиране на общините по техните проекти, финансирани с европари, са основните ни задачи“. Това заяви на брифинг регионалният министър Андрей Цеков. По думите му средствата вече няма да бъдат отпускани изцяло авансово, а ще бъдат извършвани етапни плащания.

Следващата седмица ще бъдат обявени нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддържане на пътищата, обяви още министърът.

Критерият ще бъде най-ниската цена.

„Имаме тежко наследство по поддръжката на републиканската пътна мрежа. Според закона, това става на базата на стратегия, а последно е приета през 2015 г. и е с хоризонт 2022 г. В момента няма актуална стратегия и работата на АПИ не се извършва според стратегическия подход. Предходната е изработена от Световната банка за 22 000 км пътища. Ние сме сформирали работна група. В контакти сме със Световната банка и Европейската банка за развитие, но стратегическия документ се изготвя минимум за 12 месеца. Затова АПИ работи по едногодишна инвестиционна програма за най-нуждаещите се пътища за ремонти и за строителство“, каза още Андрей Цеков.

По думите му, България няма магистрална свързаност със съседните държави и даде пример с Гърция, Румъния, Сърбия. Цеков посочи, че магистрала „Хемус“ и магистралата от Видин до Кулата не са завършени. До края на годината може да се изгради между Видин и Мездра.

„Ще бъдат изградени и магистралата между Видин и Монтана. Не е розово положението и на „Струма“ и специално Кресненското дефиле. Има два договора – първият не е влязъл в сила, а вторият може да не се одобри от ЕК, тъй като имаме одобрение само за еднопосочен път с две ленти. В момента се работи за две ленти. Ние смятаме, че това не е удачен вариант, както поради сигурност, така и за екологията. Ние ще предложим за второ трасе по източния склон на Кресненско дефиле“, обясни министърът.

Той каза още, че магистрала „Хемус“ е друг проблем. Инхаусът е възложен против закона, а превъзлагането без ЗОП също е противозаконно. Според него е пропусната правната възможност тези договори да бъдат разтрогнати по съдебен ред в срок от 1 година.