Авторите на „Арката от „Алиекспрес“ признаха, че са поканени от Терзиев

0
7579
Символът на управлението на София. Пластмасовите арки.

Трябвало да бъде 7 метра, но струвала скъпо

Фондация „Колективът“ излезе с официална позиция относно злополучната арка пред храм-паметника „Св. Александър Невски“. С нея авторите напълно отхвърлиха спекулациите, че неуспешната декорация на площада е била по поръчка на предишния кмет Йорданка Фандъкова и нейния екип.

Преди няколко седмици едно от най-знаковите пространства в София стана пешеходна зона и това се превърна във вълнуваща новина за столицата ни. Малко след това бяхме поканени от Общината да станем част от екип, който планира краткосрочни преместваеми намеси, декоративно оформление и събития в новата пешеходна зона покрай коледно-новогодишните празници. В кратък срок бе съставен екип, състоящ се от урбанисти, креативни директори, сценографи, както и от експерти от няколко различни звена на общината – вярваме, че това е правилният и иновативен подход да се случват подобни инициативи и се надяваме да той бъде доразвит. Основен акцент бе светването навреме на новото външно осветление на храм-паметника Св. Александър Невски, който дълго време преди това бе неосветен и не се знаеше колко време ще се забави изпълнението на проекта, бавещ се с няколко месеца по различни причини. Целият широк екип се бори светването да стане в срок, за да имаме светещ храм за софиянци на 1-ви декември, заедно с паленето на традиционната елха. За целия проект, от първата среща до откриването на намесата и паленето на осветлението, имахме две календарни седмици“, обясняват от „Колективът“.

Слоганът „Светлината в нас” бе вдъхновен именно от светването на храма, както и от предстоящите светли християнски празници. Покрай тази инициатива, в последните няколко дни името на „Колективът” попадна в центъра на публична стихия, след като в дигиталното пространство и в различни медии бяхме комуникирани като организацията, която е основен дизайнер и изпълнител на намесите около храм-паметника. Основна тема на обществените вълнения беше огледалната златна арка, разположена на ул. Оборище, откъм ул. Раковски. Въпросната арка беше планирана и одобрена от общия дизайн екип като акцент, поставящ начало на новото пешеходно пространство, рамкиращо през свода си силуета на храм-паметника в далечина, така че да се превърне във вход към пешеходната зона, както и в популярен фотокът за заснемането и популяризирането на катедралата. В заложения от нас чертеж арката беше с размер 7 метра в широчина и 4.5 метра височина – мащаб, който кореспондира на мащаба на улицата, и същевременно позволява преминаването на пожарни и аварийни автомобили. Не беше триумфалната арка в Париж, но би свършила чудесна работа за целите ни. Два дни преди деня на инсталацията на терен, в чата на работната дизайн група, към екипа ни бе изпратен скрийншот с изменение в дизайна на арката, където забелязахме лека промяна в композицията. Това, което пропуснахме е, че и стойностите на размерите на арката също са били променени. След инсталацията разбрахме, и причината – крайна оферта за 7-метровата арка по обективни причини е предоставена в последния момент и сумата за нея е била несъвместима с отдавна заложената бюджетна рамка за коледно-новогодишните дейности на общината. Тук държим да отбележим, че дори и нашия екип да бе по-внимателен и да бе отбелязал, че размерите на арката са се променили значително, отново щяхме да се съгласим с направените от колегите компромиси. Защо? Защото намесите от това естество в градската средата са динамични, краткосрочни, подлежат на грешки, публично обсъждане и когато не се харесат твърде от обществото винаги могат да бъдат премахнати, както се и получи. От друга страна, ако една такава временна намеса е високо отличена, тя следва да бъде поощрена, припозната от администрацията на града и запазена, или развита в перманентна форма както в много добри примери по света. Големият позитив, който успяхме да открием в цялата тази ситуация, е че ставаме свидетели на тенденция, в която обществото ни става все по-чувствително към средата около себе си и реагира на промените в нея. Силно се надяваме, обаче, тази обществена енергия да бъде насочвана към позитивни и съществени промени и да ражда градивни разговори“, пишат в позицията.

Мистерия е откъде се е появило известното червено килимче, тъй като в групата ни такава намеса не бе обсъждана, но ако го открием някъде бихме го запазили. Който е посещавал първите издания на намесите ни от поредицата РРеките на София 2024е виждал не едно несъвършенство в дизайна ни. Това не попречи „Реките” да се превърнат в един от най-успешните и популярни фестивали в София, а вече и в България. Някой ден ще направим компилация само от гафовете, по време на намесите ни. Една от отличителните черти на тактическия урбанизъм е да допускаш, отчиташ и поправяш грешките в несъвършенствата си. Около останалите временни намеси покрай храма някои детайли също са различни от това, което бе планирано и замислено първоначално от дизайн екипа. Вярваме, че всеки негатив ще бъде отразен и взет предвид в бъдещия живот на тази нова и ценна за града ни пешеходна зона. Важно е да отбележим и друга грешка – в медийното пространство надлъж и нашир се разпространена невярна информация – че сме получавали пари от Столична община за участието си в тази инициатива. Не сме. Не сме и искали. Трудът ни беше напълно безвъзмезден, включихме се, защото обичаме града си и се радваме на това, че това знаково пространство в София вече отвоювано като пешеходна зона! Стискаме палци за още“, пишат още те.