Френски сайт: Прокопиев е олигархът с най-голямо медийно влияние в България

0
156
пране на пари
Иво Прокопиев е лидерът на кръга "Капитал".

Той упражнява контрол върху мрежа от журналисти в повечето печатни и уеб медийни заглавия на България, пише entreprendre.fr

В обширен анализ от миналата седмица, поставящ акцент върху задачите пред новото българско правителство, френският икономически сайт entreprendre.fr посочва, че за разлика от повечето европейски медии, които остават независими от своите мощни акционери, в България бизнесът, политиката и медиите всъщност са много тясно свързани.

Според изданието най-емблематичният пример за това е олигархът Иво Прокопиев, който е собственик на седмичния вестник „Капитал“, но упражнява контрол и върху мрежа от журналисти в повечето печатни и уеб медийни заглавия на България, включително в частните телевизионни канали bTV и Нова TV, пише standartnews.com, цитиран от „24 часа“.

Според автора Анаис Ламарж именно това обстоятелство му дава голямо предимство и го позиционира като един от олигарсите с най-голямо медийно влияние в България, отбелязвайки че финансовият конгломерат на Прокопиев се състои от няколко свързани компании, с многобройни дялове в енергетиката, финансовите пазари, инвестициите, недвижимите имоти и, разбира се, медиите, чиито активи се оценяват на неколкостотин милиона долара.

По-нататък в статията се разглежда досегашната система, която е определена като „преса, която приема поръчки“. Цитиран е Симеон Дянков, бивш финансов министър на страната (2009-2013), а сега икономист в института „Питърсън“, който пред „Льо Монд“ заявява, че „неговото завземане на властта (на бившия премиер Борисов – бел.ред.) съвпадна с изчезването на почти всички независими медии“. Същевременно според ръководителя на офиса на „Репортери без граници“ за ЕС/Балкани „Правото на информация е в дълбока криза в България“, но разбира се, репресиите или насилието срещу журналисти са изключително редки.

Иво Прокопиев е даден и като пример как таблоидите, онлайн новинарските сайтове и телевизионните канали се използват от местните олигарси, за да упражняват влиянието си, да развалят репутацията на опонентите и да манипулират общественото мнение. В тази връзка се припомня се, че бившият главен прокурор Никола Филчев публично е обявил опитите на Иво Прокопиев да получи съдействие от него, но отказът е довел до множество медийни атаки от медиите на Прокопиев срещу него.