Кабинетът „Денков“ изпусна цените на горивата, от 2.55 лв. за А-95 през юни и юли сега стигна 2,81 лв.

0
68

Цената на дизела също е твърдо “нагоре”

Бездействие на министри в последния служебен кабинет и в редовното правителство „Денков-Габриел” е причината за драстичното увеличение на цените на горивата у нас, коментират за “Труд news” експерти. Причината е неработещияj Закон за компенсиране на разходите на потребители за транспорт. Цените на горивата у нас растат всеки ден след встъпването в длъжност на кабинета „Денков-Габриел”, показват данните на специализирания сайт за проследяване на търговията с най-масовия бензин, дизела и метана fuelo.

Средните цени за 10 септември бяха както следва: бензин А95: 2,81 лв./л, дизел: 2,82 лв./л, пропан-Бутан: 1,18 лв./л, метан: 2,02 лв./кг. Пак по обобщените данни на fuelo на 6 юни 2023 г. цената на дизеловото гориво е 2,46 лв., а в неделния ден беше 2,82 лв. Подобно е положението с цената на А-95, който на 6 юни е 2,55 лв., а вчера – 2,81 лв.

Цената на дизела също е твърдо “нагоре” по данните на fuelo, а прогнозните данни са за продължаващо увеличение.

Според юристи, вместо евтиният руски петрол да се превърне в по-евтини горива за потребителите, се оказва, че Законът за компенсиране на разходите на потребители за транспорт не работи и буквално е „на трупчета”, защото в продължение на вече седем месеца от Министерството на икономиката и индустрията не са изпълнили законовите си задължения, с което са препятствали влизането му в сила. Текстовете на закона бяха приети на 12 януари 2023 година в предния парламент, по настояване на председателя на енергийната комисия в 49-ото НС Делян Добрев и с тях трябваше да бъдат компенсирани разходите на потребителите на транспортни услуги.

Основната цел на закона бе да накара “Лукойл” да прави вноски във Фонд “Сигурност на Електроенергийната система” (ФСЕС) в размер на 70% от свръхпечалбата, която му гарантира дерогацията от забраната за внос на суров петрол. Събраните средства, според Закона, се връщат изцяло на потребителите под формата на държавна отстъпка за бензин, дизел или газ.

Преди дни ротационният премиер Николай Денков се оплака, че законът не работел, защото е “нефелен”, и отправи упреци към Делян Добрев, но се оказва, че министерско бездействие на служебния кабинет и на сегашната изпълнителна власт пречи текстовете да влязат в сила. Текстовете влизат в сила след нотификации, но точно нотификацията за съответствие с европейското законодателство и правилата за държавна помощ не е направена, нито от служебния, нито от встъпилия след него редовен кабинет. Нещо повече, все още не са изготвени и приети документите, необходими за нотификацията и влизането на закона в сила, става ясно от отговор на Министерството на икономиката и индустрията до председателя на енергийната комисия в 49-ото НС от 25 август 2023 г.

“Труд news” разполага с писмото от икономическото министерство, от което става ясно, че това няма да се случи, преди да изтече поне още един месец, определен за работа на новоназначената на 22 август 2023 г. работна група. Не е ясно и още колко време ще е необходимо за нотифициране на Европейската комисия и респективно получаване от нея на положително становище на Закона за компенсиране на разходите на потребители за транспорт.

Припомняме, че средната цена на внесения руски нефт за преработка в бургаската рафинерия от началото на 2023 г. е в порядъка на 55-57 долара за барел, тъй като Съветът на ЕС взе решение за таван на цената на руски нефт в размер на 60 долара за барел считано от 5 декември 2022 г. В същото време отново от ротационния премиер Николай Денков бе посочено, че ситуацията с цените на горивата у нас е нормална, тъй като цената на нефта се е вдигнала от 70 на 90 долара за барел и това се отразявало на цените на горивата.