Зам.-министърът на външните работи Георг Георгиев пред Breaking.bg : Президентът дава лоши сигнали към ЕС

Направихме опити за контакт с президентството, но те явно те са се спрели на конфронтацията

0
853
ес
Георг Георгиев СНИМКА: БНТ

Никой от Дондуков 2 не ни е търсил са синхронизиране на позицията по казуса Венецуела, добавя той

Извънредният Съвет по сигурност към правителството излезе днес с официална позиция по конфликта във Венецуела. България подкрепя официално председателят на венецуелския парламент Хуан Гуайдо като временно изпълняващ функциите на държавен глава. На Съвета единствените против тази позиция бяха представителите на президента Румен Радев. Самият президент вчера зае коренно противоположна позиция, която е против общата позиция на ЕС по въпроса. Breaking.bg потърси за коментар зам.-министъра на външните работи Георг Георгиев.

– Г-н Георгиев как ще коментирате решението на Съвета по сигурност от днес ?

– Извънредният Съвет по сигурност към МС излезе с решение. Позицията на България е изключително ясна и тя изразява нашата подкрепа за партньорите ни в Европейския съюз и на международната общност. Ние признаваме председателят на Националната асамблея на Венецуела Хуан Гуйдо за временно изпълняващ функциите на държавен глава.

Това е и позицията на международната общност и ние се придържаме към нея. Не бива да забравяме, че във Венецуела има над 1 млн. души от нашите партньорски държави като Португалия и Испания. Не можем да не отдадем внимание на факта, че именно тези държави бяха редом до нас, когато се обявиха в защита на българските превозвачи и транспортни работници.

– Как ще коментираме обаче вчерашното изявление на президента Румен Радев по темата Венецуела, което се разминава сериозно с това на Министерство на външните работи и с днешното решение на Съвета по сигурност ?

– Впечатление прави фактът, че днешното решение на Съвета по сигурност беше подкрепено от абсолютно всички членове с изключение на представителите на президентството. Буди недоумение една такава позиция на държавния глава, защото тя се отличава както от тази на правителството и страната, а така също и с позицията на всички международни партньори.

Тук трябва да бъде зададен и още един въпрос. Още при провеждането на изборите във Венецуела те са признати от международната общност като нелегитимни. Като говорим за диалог трябва да попитаме: Диалог между кой и кой ?

Диалог с една страна, която не е призната за легитимна, в случая президента Мадуро какъв диалог може да води. Става въпрос за това дали държавният глава на България поставя под съмнение решението на международната общност да не признае изборите във Венецуела ?

– Неговата позиция по въпроса консултирана ли е с правителството или с Министерство на външните работи ?

– Нямам информация от президентството да са търсили нашата позиция. Още повече, че ние по абсолютно надлежен и институционален ред сме направили всички възможни опити да осъществим контакт с президентската институция и да съгласуваме позициите си така, както е редно. Но очевидно това не се взима под внимание и не се уважава като практика.

– Според вас на какво се дължи този отказ, на предишните изявления на Радев, че той няма да работи с правителството ? Търси ли се конфронтация между институциите и не става така България смешна в очите на международната общност с различни позиции ?

– Това не е за първи път. И друг път президентът е изразявал позиции различни от тези на правителството. Трябва да посоча, че по Конституция правителството е единственият орган, който може да взима решения по външната политика. Преди няколко дни Румен Радев бе на официално посещение в Португалия. Ето един въпрос. Интересно е какво е говорил и коментирал там със своя португалски колега ? Защото неговата позиция по казуса Венецуела и тази на Португалия са много различни.

Поставен ли е този въпрос там и каква позиция е заел българският държавен глава по въпроса ?

Ние сме стриктни и последователни към спазването на нашите ангажименти към ЕС. Все пак съюзът е един от основните стълбове на съгласие, което се търси между държавите членки именно във външната политика. Знаете, че външната политика на ЕС е единна.

Когато една държава влиза в разрез или сблъсък с позицията на ЕС, към който принадлежи, това определено не е никак добър сигнал. Така, че надявам се президентската институция да си дава сметка в каква ситуация може да постави своята страна.