Рашков, къде потънаха 37 млн. лева за справяне със засиления миграционен натиск?

0
608
ограда
Оградата не поддържа

А 5 млн. лева за ремонта на оградата, която се оказа, че не е пипана една година?

Стефан Ташев

Къде потънаха 37 милиона лева, одобрени от служебното правителство през октомври м.г. за МВР, които бяха за справяне с мигрантския натиск по нашите граници? А допълнителните 5 милиона лева за ремонт на оградата на границата, одобрени на същото правителствено заседание по предложение на вътрешния министър Бойко Рашков? Тези въпроси станаха актуални след трагедията със загиналите полицаи от Бургас, които бяха прегазени при опит да спрат цял автобус с мигранти.

И вътрешният министър Демерджиев и областният управител на Хасково и бившият директор на „Гранична полиция“ Светлан Кичиков заявиха, че оградата по границата е в трагично състояние и една година не е поддържана. Бившият вътрешен министър Бойко Рашков в типичния си арогантен стил днес по БНТ обяви, че от отпуснатите 5 милиона лева за оградата са изразходвани 1 милион лева, като тя е ремонтирана от край до край.

Твърденията му изобщо не кореспондират с реалността, твърдят гранични полицаи. Според тях оградата на границата с Турция на много места е пропаднала, има пробити цели тунели и нелегалните мигранти минават спокойно през нея.

На 16 септември 2021 г. с решение на Министерски съвет

поддръжката и охраната на оградата по турската граница минаха изцяло към МВР – Гранична полиция. До тогава за това се грижеха областните управители. Решението е по предложение на Бойко Рашков. Две седмици по-късно пак по негово искане правителството гласува отпускане на допълнителни 5 млн. лв. за ремонт на оградата по българо-турската граница. Одобрени са и разходи, в размер до 37 млн. лв., по бюджета на Министерството на вътрешните работи за 2021 г. за финансово обезпечаване на дейността на ведомството в условията на засилен миграционен натиск.

Днес се оказва, че „Гранична полиция“ няма техника, няма пари, няма хора. Къде тогава са отишли тези пари?

Нека Бойко Рашков отговори. Оградата на българо-турската граница и охраната й се превръщат в „черна дупка“ за бюджета на България. В тях, в продължение на над 20 години, се изливат огромни средства и наши и европейски, но ефективността не се подобрява. Да обясним на „експертите“, че оградата по границата сама по себе си не може да реши проблемите с мигрантите. То е едно мъртво съоръжение, ако не е елемент от общо система за контрол на границата.

От 2000 г. България пое пред европейските си партньори ангажименти да изгради цялостна  система за интергрирано гранично управление. Това бе и част от условията, на които страната ни трябваше да отговаря за приемане в ЕС и съответно в Шенген.

Но работата на различни правителства „на парче“ „обърнаха колата“ и предизвикаха неразборията по границата, на която сме свидетели през последните години.

Решено бе по южната ни граница да бъде изградена интегрирана система за охрана, с термокамери, с проходими автомобили, с видеонаблюдение, за да могат да реагират граничните патрули на евентуални нарушители. Системата се подсигуряваше от ТЕТРА-комуникация, приета в МВР и армията.

За сравнение през 2012 г бе пусната в действие такава интегрирана система за наблюдение на участък от 58 км. От Капитан Андреево до Лесово. Тя включва голям брой сензори, термовизионни камери, радари, специално оборудвани превозни средства, които да бъдат използвани за наблюдение и подаване на аларми в случай на незаконно пресичане на държавната граница.

Цялата събрана информация се предава по комуникационната система до координационните центрове за управление и контрол, разположени в два отдалечени района. На базата на постъпващите данни дежурните оператори координират действията на граничните патрули, разположени в непосредствена близост до границата, като им предоставят информация за движението на заподозрените, така че да бъдат задържани в точния момент.

След влизането на България в ЕС с промяна на Закона за МВР бе записано, че граничните полицаи действат до 30 км дълбочина в наша територия в зона за граничен контрол, по т.нар. компенсиращи мерки.

Тогава системата не обхващаше цялата българо-турска граница. Затова е решено към нея да се добави наблюдение с хеликоптери на Гранична полиция излитащи от авиобазата в Безмер, които да контролират участъка около Малко Търново, река Резовска и черноморската граница.

През 2013 г правителството наПламен Орешарски, БСП, ДПС и „златни пръсти“ „отсвирва“ всичко това и се хвърля да прави ограда по най-натоварения участък от българо-турската граница. Съоръжението е с дължина 30 км – от пирамида 206 (село Лесово) до пирамида 268 (село Крайново).

Запознати твърдят, че започва „боричкане“ в кабинета между военния министър Ангел Найденов и вътрешният Цветлин Йовчев. В крайна сметка се решава МВР да изготви проекта, а военните да го реализират. Какво се получи накрая ?

От първоначално предвидените около 6 млн. лв. за оградата, едноредова, цената  накрая стана  10 млн. лв. И я платихме всички ние, данъкоплатците.

През февруари 2014 г. избухна скандал около тази ограда. Тогава депутати от опозиционната партия ГЕРБ сезираха главният прокурор Цацаров за нарушения и оскъпяване на оградата.

Според тях имало нарушения по избор на изпълнител на проекта. Това станало след „маркетингово проучване“, а не с търг. „По случайност“ разбира се избраната фирма доставчик на материалите, бодливата тел за оградата, е „Завод за пружини“ АД, чийто собственик е общинският съветник на БСП в Казанлък Александър Минчев, който на парламентарните избори през 2013 г беше в листата на БСП в Стара Загора. Тя прибира лъвският пай от 3,313 млн. лв. от поръчката. Според военният министър Найденов нямало друга такава в страната.

По скандала се прави проверка от две места – от Министерство на отбраната и от Инспектората на Министерски съвет. Първата, разбира се, не открива нищо, но проверката на Инспектората установява, че военните са си надписали цели 2 млн. лв за оградата.

Наказани няма, напротив шефовете в армията, които ръководят изграждането на оградата са повишени. Всички до един.

Отделно от това се случват и други скандални неща.

„В същото време обаче паната с мрежа, около които се слага бодливата тел, пристигат ръждясали, а състоянието им се влошава. Сухопътни войски правят рекламация, а от фирмата доставчик идват на място и започват да покриват ръждата с грунд…Там, където наклонът е над 30%, проектираните пана от оградата… не пасват“, пише вестник „Капитал“ през юни 2014 г. Малцина знаят, че докато строят оградата, военните унищожават с багери и булдозери сензорите и цялата интегрирана система, монтирана от „Гранична полиция“.

Въпреки 25-годишната гаранция оградата рухва на следващата година и граничарите я подпират с колове.

През 2015 г на МВР е предадена втората част от изградената интегрирана система за наблюдение на българо-турската граница в участъка от Лесово до Малко Търново. Тя струва 33, 7 млн. лв. Парите, както и за първият участък от Капитан Андреево до Лесово, са от фондове на ЕС.

Става дума за общо 77 млн. евро, които МВР получава в периода 1999 -2006 г., за да модернизира охраната на границите си.

Но с пускането на системата започват проблеми. Оказва се, че тя трупа огромни сметки за ток. Очевидно заданието е било объркано, тъй като МВР трябва да плаща огромни сметки заради високата реактивна енергия, която генерира системата – т.е. заради неизползваната енергия. Натрупва се сметка от 1 млн. лева за ток, която МВР не плаща.

Оградата по границата не е панацея и тя не може сама да спре мигрантския поток. Тя затова се и нарича възпрепятстващо съоръжение, което временно да ограничи достъпа до страната, тоест да спре мигрантите до пристигането на патрули на „Гранична полиция“. Вместо модернизацията на оградата и превръщането наистина в една интегрирана система, сега МВР се сети, че може да се ползват и дронове, се хвърлят пари само за ремонт. Както се видя от трагичния инцидент в Бургас, това не работи. Изведнъж се оказа, че граничните полицаи нямали техника. Това могат да твърдят само неподготвени хора. През 2017 г МВР купи 290 автомобила с висока проходимост за нуждите на „Гранична полиция“ и областните дирекции на МВР в граничните райони. По-късно пак за охрана на границата бяха купени още 300 модерни джипа „Лендроувър“. Повечето от тези автомобили още са с гаранционна поддръжка.

Друг огромен проблем за охраната на границата е човешкият фактор. Непрекъснатите „реформи“ в МВР и в „Гранична полиция“ в частност, дават отрицателен ефект.

„Реформата“ се изразява в следното. Щатът на „Гранична полиция“ е съкратен от 9000 на 6000 души. По времето на вътрешния министър Михаил Миков, при управлението на Тройната коалиция, са съкратени 1800 души от „Гранична полиция“. Закрит е учебният център, с резерв на директора на службата между 200 и 900 души. Които могат да помогнат в кризисните моменти на мигрантски натиск. С приемането на поредния нов Закон за МВР по време на Тройната коалиция „Гранична полиция“ от национална служба бе превърната в дирекция в Националната полиция, като и се отне правото да бъде юридическо лице и второстепенен разпоредител с бюджетни средства. Това бе променено след намесата на немски експерти, които бяха съветници на МВР.

Затова в разгара на кризата правителството на Пламен Орешарски, подкрепяно от БСП и ДПС, се наложи да командирова по 2000 полицаи на месец от вътрешността на страната на границата. Това струваше на бюджета по 2 млн. лв месечно.

Едва през 2017 година започна назначаването на 1000 служители в „Гранична полиция“. Днес отново стана актуално изпращането на армията, която да помогне на МВР в охраната на границата.

От пост в социалните мрежи на Александър Урумов, шеф на пресцентъра на МО по времето на Красимир Каракачанов от кабинета „Борисов“ става ясно, че по нареждане на президента Румен Радев служебното му правителство миналата година по това време е изтеглило от границата командосите от „Силите за специални операции“ на Българската армия. Значи същото правителство дава на Рашков 37 милиона лева заради повишения мигрантски натиск и същевременно изтегля „Силите за специални операции“ от там. Защо?

Резултатът е двама загинали български полицаи.