Милиони левове от парите на гражданите отидоха да покриват кадровите чистки на бившия комунистически следовател
Стефан Ташев
Под прякото ръководство на Бойко Рашков, в качеството му на министър на вътрешните работи за 15 месеца, в министерството се извърши разхищение на финансови средства в особено големи размери, без никакъв положителен ефект върху дейността на ведомството. Тъй като в същото време той заемаше и длъжността заместник министър-председател, това разхищение беше извършено от него съвсем безконтролно.
На 12.05.2021 г. г-н Бойко Рашков зае високата държавна длъжност заместник министър-председател и министър на вътрешните работи в служебния кабинет до 13.12.2021 г. и продължи да изпълнява същите функции в кабинета на министър-председателя Кирил Петков до 02.08.2022 г.
От изявления на г-н Бойко Рашков в медиите стана обществено достояние, че в качеството си на министър на вътрешните работи е предприел невиждана досега в Република България „реформа“ в системата на МВР.
Без да познава специфичните особености на функциониране на сложната система на МВР, подзаконовата нормативна уредба, структурите и техните функции, вътрешните механизми за взаимодействие и резултатите в дейността на отделните дирекции и техните ръководители, без идея за оптимизация на дейността на министерството в интерес на обществото, Бойко Рашков се заема с най-лесното, но и най-ефектно за широката публика „упражнение“ – поголовна и безогледна смяна на ръководители. Тази имитация на реална реформа започва час след встъпването му в длъжност на 12.05.2021 г.
Незабавно той разпорежда директорите в МВР да изготвят кратки справки за дейността на ръководените от тях структури, които да се представят до половин час. (Лесно може да се установи по датата и часът на регистрация на тези документи, както и да се установи липсата на негова резолюция върху всеки от тях, тъй като са искани съвсем формално.)
Без въобще да се запознае с исканите справки и без да изслуша ръководните служители новият министър отстранява административния секретар на МВР –Бойко Славчев и директорът на Инспектората на МВР Николай Гешев. Веднага след това отстранява и главния секретар на МВР – главен комисар Ивайло Иванов.
Но това е само началото! Още на другия ден – 13.05.2021 г. министър Бойко Рашков изисква от новоназначения заместник-министър г-н Енчо Мирчев да изготви докладна записка, която да послужи като основание за тотална чистка сред ръководния състав на министерството.
С докладна записка рег. № 8121р-7919/13.05.2021 г. Енчо Мирчев предлага създаване на Звено за подпомагане на министъра по чл. 33, т. 1 от ЗМВР в щата на Ръководство на МВР. Предложението е мотивирано от „най-добри“ намерения:
„Във връзка с необходимостта от подпомагане на ръководството на МВР при изпълнението на основните дейности, свързани с провеждането на държавната политика по превенцията, противодействието на престъпността, опазването на обществения ред, защитата на националната сигурност, защитата на правата и свободите на гражданите, граничния контрол, регулиране на миграционните процеси, пожарната безопасност и защитата на населението чрез разработване на политики, планиране на дейности и контролиране на изпълнението им, определянето на стратегически приоритети, програми, цели и задачи, свързани с дейността на МВР, както и при изготвянето на проекти на правилници, наредби, инструкции и заповеди по съответното направление на дейност, е целесъобразно създаването на структурно звено на пряко подчинение на министъра, в щата на Ръководство на МВР.“
После се изброяват правомощията на министъра и конкретно – 6 директорски длъжности. Докладната записка е утвърдена с резолюция „Да“ от Бойко Рашков на същия ден – 13.05.2021 г.
Формално основание за този текст представлява буквалното преписване на чл. 2, ал. 1 от Закона за МВР, с добавени текстове от Част първа. Принципи, основни дейности, управление и устройство на МВР.
Още с предложението (в първия работен ден на министър Бойко Рашков) е изготвена и подписана заповед № 8121К-6435/13.05.2021 г. за създаване на Звено за подпомагане на министъра по чл. 33, т. 1 от ЗМВР.
Заповедта е кратка и със следното съдържание:
„ВКЛЮЧВАМ в щата на Ръководство МВР 6 (шест) щатни бройки за държавни служители с висше образование, като създавам „Звено за подпомагане на министъра на по чл. 33, ал. 1 от ЗМВР“, както следва:
„Звено за подпомагане на министъра по чл. 33, т. 1 от ЗМВР“
– директор І степен, старши комисар, магистър (ППП), ДСВО … 4
– директор, старши комисар, магистър (ППП), ДСВО – … 2“
Едновременното изготвяне на докладната записка и утвърждаването й, заедно с изготвянето на заповедта и подписването й – всичко в един и същи ден, подсказват за предварителна организация на тази дейност – търсене на благовиден предлог за масово отстраняване на ръководители на дирекции и назначаването на тяхно място на зависими и послушни служители, които да изпълняват безпрекословно всякакви заповеди на този министър.
Още на 21.05.2021 г. Бойко Рашков предприема чистка в професионалното ръководство на МВР чрез Звеното за подпомагане. Издадена е първата заповед № 8121К-6571/21.05.2021 г. за преназначаване директора на дирекция „Вътрешна сигурност“ – старши комисар Стефчо Банков в Звеното.
Седмица по-късно продължава поредицата от преназначавания на директори:
– заповед № 8121К-6693/28.05.2021 г. – за директора на ОДМВР – Пазарджик, старши комисар Ивайло Тишев;
– заповед № 8121К-6681/28.05.2021 г. – за директора на ОДМВР – Търговище, старши комисар Николай Ненков;
– заповед № 8121К-6709/31.05.2021 г. – за директора на ГДБОП, главен комисар Любомир Янев;
– заповед № 8121К-6743/01.06.2021 г. – за директора на ГДГП, главен комисар Светлан Кичиков;
– заповед № 8121К-7084/04.06.2021 г. – за зам.-директора на ГДБОП, старши комисар Димитър Брайков;
– заповед № 8121К-7086/04.06.2021 г. – за зам.-директора на ГДБОП, старши комисар Илия Делчев;
– заповед № 8121К-7135/07.06.2021 г. – за директора на ГДНП, главен комисар Николай Хаджиев;
– заповед № 8121К-7048/22.06.2021 г. – за зам.-директора на ГДНП, старши комисар Калин Ленков;
– заповед № 8121К-7049/22.06.2021 г. – за зам.-директора на ГДНП, старши комисар Благородна Макева-Найденова.
После списъкът от преназначавания в Звеното продължава с десетки заповеди.
Пет дни след издаването на заповед № 8121К-6435/13.05.2021 г. за създаване на Звеното, тя е изменена със заповед № 8121К-6489/18.05.2021 г., с която в него са включени още 6 щатни бройки – 3 бр. за длъжност директор ІІ степен и 3 бр. за длъжност директор ІІІ степен. Същият ден – 18.05.2021 г. е издадена още една заповед – № 8121К-6490/18.05.2021 г., с която в Звеното е включена още една щатна бройка за длъжност директор – главен комисар. Тя може да се нарече „персонална“ – за отстраняването на главен комисар Любомир Янев – тогава директор на ГДБОП.
На 01.06.2021 г. със заповед № 8121К-6745/01.06.2021 г. щатът на Звеното е увеличен с 2 бр. щатни длъжности за директор, главен комисар. Те са предвидени персонално за директора на ГДГП – главен комисар Светлан Кичиков (още същият ден – неговата заповед за назначаване в звеното е № 8121К-6743/01.06.2021 г.) и за директора на ГДНП – главен комисар Николай Хаджиев (неговата заповед е № 8121К-7135/07.06.2021 г.)
Прави впечатление, че заповедта за назначаване на главен комисар Светлан Кичиков № 8121К-6743/01.06.2021 г. предхожда заповедта за разкриване на щата № 8121К-6745/01.06.2021 г.
Това означава, че той е назначен на несъществуваща щатна вакантна длъжност или върху щата, зает от главен комисар Любомир Янев, което е сериозно щатно нарушение и онагледява безогледното бързане на Бойко Рашков да отстрани ръководителите на ключови дирекции в министерството.
На назначените в Звеното директори формално се поставят служебни задачи от главния секретар на МВР. Но няма никакви данни изготвените от тях документи да са използвани от ръководството на министерството в разработването на политики, концепции, планове, програми и др. След отстраняването на неудобните за Бойко Рашков директори срещу тях се образуват дисциплинарни проверки, които често прерастват в дисциплинарни производства по ЗМВР и в някои случаи – заповеди за дисциплинарни уволнения. Десетки са делата, заведени от служители на министерството, които обжалват заповедите на министър Бойко Рашков. Част от проверките са прекратени поради несъстоятелност – липса на установени нарушения от служителите.
В други случаи наказаните директори, включително и с уволнение обжалват и печелят делата. Докато „кипи“ труд във Звеното, показателно за доверието на Бойко Рашков към тези висококвалифицирани служители е завеждането срещу тях на най-малко 6 дисциплинарни производства и множество проверки – някои директори са проверявани по няколко пъти с различни заповеди и комисии. Когато те не дават желания от Бойко Рашков резултат и в хода им не се установява виновно поведение на директорите от Звеното, се предприемат други мерки – започват съкращения в Звеното. Но без какъвто и да е подбор и критерии – кои служители да бъдат съкратени и кои да останат в Звеното.
Не се извършва и оценка на служебната дейност на служителите в Звеното, какъвто ред е определен в Наредба № 8121з-408/14.04.2015 г. за оценка на изпълнението на длъжността от държавните служители в МВР, издадена от министъра на вътрешните работи. Тя регламентира механизъм за обективно оценяване на изпълнението на задълженията от служители в министерството.
Съгласно чл. 2 от Наредбата, „Оценката на изпълнението на длъжността се основава на нормативно регламентирани критерии и има за цел измерване на нивото на професионалната компетентност на държавния служител и съответствието на изпълнението на длъжността с изискванията на длъжностната характеристика.“
Чл. 3 от Наредбата продължава: „При оценката на изпълнението на длъжността на държавния служител се вземат предвид професионалната компетентност, изпълнението на длъжностните задължения, отличията, наградите, наказанията и личностните качества, свързани с изпълнението на длъжността.“
Оттук е видно, че това е още един функциониращ механизъм за оценяване на служителите, но той не е приложен в нито един случай спрямо ръководен служител, преназначен в Звеното. Това е така, защото при оценка по ясно определени критерии рязко ще се намали влиянието на субективния фактор и министър Бойко Рашков ще бъде лишен от възможността еднолично и самоволно да преценява кой да служи в МВР и кой да ръководи съответните структури в министерството.
Периодично със заповед на Бойко Рашков се увеличава щата на Звеното, за да приеме в „изолатора“ още директори, определени от министъра като неблагонадеждни.
И пак периодично, отново със заповед на Бойко Рашков, щатът на Звеното се съкращава, за да бъдат освободени от МВР директори, срещу които и при огромно старание и тенденциозни проверки не може да се намерят и най-незначителни данни за нарушения на служебната дисциплина.
Всички тези промени в щата на Звеното се извършват без каквато и да е обосновка за необходимост и в противоречие с определения за това ред в МВР със заповед № 8121з-214/24.02.2015г., в която е определен редът за изготвяне на функционалните задължения, организационните структури и щатовете на структурите по чл. 37 от ЗМВР и звената, създадени по реда на чл. 33, т. 7 от ЗМВР. В тази заповед, многократно изменяна от издаването й досега, включително и от Бойко Рашков, в т. 5 е записано:
„Изготвяне на нови или изменение на функционалните задължения, и организационната структура се извършват при промени на законовите и подзаконови нормативни актове, регламентиращи дейността на структурите и/или промени в организацията на работа.“
Такива изменения няма, не е обосновано създаването на Звеното и не на последно място – то не е структурирано, тъй като няма определен негов ръководител, както редно за всяко звено и каквато е законовата и подзаконова база в МВР.
В Закона за МВР, в чл. 43а, ал. 3 само на едно място е регламентирано такова звено:
„Дирекция „Международно оперативно сътрудничество“ е националната точка за контакт по линия на Международната организация на криминалната полиция (Интерпол), на Агенцията на Европейския съюз за сътрудничество в областта на правоприлагането (Европол), на Европейската система за информация за пътуванията и разрешаването им (ETIAS) и на Шенгенската информационна система (ШИС) и изпълнява ангажиментите на Република България като Национално централно бюро „Интерпол“, Национално звено „Европол“, Национално звено „ETIAS“ и Бюро „СИРЕНЕ“.
Правилникът за устройството и дейността на МВР се приема с постановление на Министерски съвет. С Правилника се уреждат устройството, управлението и дейностите на структурите на министерството, съгласно чл. 1 от него:
„Чл. 1. С правилника се уреждат устройството на Министерството на вътрешните работи (МВР), управлението и дейностите на структурите и общата щатна численост на Министерството на вътрешните работи.“
В него се регламентират няколко звена.
– Звено за трудова медицина, съгласно чл. 12, ал. 7 „В ДУССД се създава звено „Ведомствена служба по трудова медицина и ветеринарномедицинска дейност“;
– Звена в Дирекция „Международно оперативно сътрудничество“, съгласно чл. 12, ал, 8 „В ДМОС се създават звена, които са националните точки за контакт по линия на Международната организация на криминална полиция Интерпол – Национално централно бюро „Интерпол“, на Агенцията на Европейския съюз за сътрудничество в областта на правоприлагането (Европол) – Национално звено „Европол“, на Европейска система за информация за пътуванията и разрешаването им (ETIAS) – национално звено ETIAS, и на Шенгенската информационна система (ШИС) – Бюро „СИРЕНЕ“ (SIRENE – Supplementary Information Request at the National Entries).“
– Звено за вътрешен одит и Звено за материални проверки, съгласно чл. 15, ал. 1 от Правилника:
„В МВР се създават Звено за вътрешен одит и Звено за материални проверки.“
И двете звена са пряко подчинени на министъра на вътрешните работи, съгласно чл. 31, ал. 1 от Правилника:
„Ръководителите на Звеното за вътрешен одит и на Звеното за материални проверки са на пряко подчинение на министъра на вътрешните работи и:
осъществяват общото и непосредственото ръководство, като ръководят, планират, организират и отговарят за дейността на звената;“