Галин Цоков: Входното ниво за 9 клас ще включва повече практически задачи

0
9
Галин Цоков Снимка: МОН

Това ще е и възможност за учителите да оценяват такъв тип задачи, коментира министърът на образованието

Оценките от PISA за страната са около и под средното ниво за Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Това заяви в „Здравей, България” министърът на образованието Галин Цоков. За излизането на днешните оценки на функционалността на образователната система министърът очаква оценките да са сходни с тези от PISA 2018.

Цоков представи повече информация за идеята за учениците от 9 клас също да бъде въведено входно ниво. То ще включва практически задачи, така че учениците да могат да приложат функционално уменията, които са усвоили до 8. клас, както и да се видят пропуските. Това ще е и възможност за учителите да разработват и оценяват такъв тип задачи.

Според министъра по-добрите оценки на учениците до 4 клас при външно оценяване се дължат и на факта, че има повече интегралност, а знанието се изучава в своята цялост. Освен това учителите до 4 клас обикновено работят по двама в екип и познават по-добре индивидуалните качества на всяко дете.

„Изграждането на STEM центровете, това не е само среда, в която могат да се преподават природни науки. Това е среда, в която учителите по различни дисциплини ще могат да преподават съвместно, да изграждат интегрални знания в учениците, за да могат след това те да ги прилагат в практиката”, заяви Цоков.

По думите му импулсът за иновативно образование, който се наблюдава в някои училища, трябва да бъде принесен на повече места, за да се стигне до по-голяма практическа приложимост.

„Външното оценяване след 7 клас се е превърнало във вход за гимназиалния етап на обучение. Ако направим отделен приемен изпит за гимназиите , това също не би било ефективно. Това означава, че ние не даваме достъп до качествено образование на всяко дете, щом има вход и изпит. Може би трябва да преориентираме това външно оценяване към по-голяма интегралност на задачите, за да не се учи само български и математика, а да се използват знания от повече дисциплини”, заяви Цоков.

Министърът каза още, че образованието трябва да се промени, така че да е насочено към индивидуалните качества на всяко дете. „Платформата „Дигитална раница” може силно да персонифицира обучението, да го направи индивидуално, спрямо способностите на всяко дете.