Откриха официално тунел „Железница“

0
60
Тунел "Железница". СНИМКА: АПИ

Пускат движението тази вечер

С официална церемония беше открит за движение тунел „Железница“ на Автомагистрала (АМ) „Струма“. Съоръжението е с дължина около 2 км и е най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас.

Заедно с отсечките, преди и след него, в експлоатация се въвеждат 5 км автомагистрален път. Сред присъстващите на откриването бяха   председателят на Народното събрание Росен Желязков и премиерът акад. Николай Денков.

„Това откриване бележи една стъпка по-напред до пълноценна транспортна свързаност на България с нейните съседи – в частност с Гърция, а в една малко по-далечна перспектива и с финализирането на първия ни транспортен коридор, свързващ южната и северната ни граница“, коментира регионалния министър Андрей  Цеков.

Росен Желязков заяви от своя страна, че поводът е хубав, но поражда и много въпроси – „какво правим с обходния път край Симитли, как тапата, която беше преди Благоевград, ще бъде преодоляна, за да не се превърне това прекрасно съоръжение в капан за пътуващите и най-вече в активния период“. Той отбеляза, че приветства оптимизма на министър Цеков за 2027-2028 година, но „трябва да бъдем реалисти“.

„Пожелавам едно достойно завършване на магистралата, за да се чувстваме горди европейци“, каза още Желязков. „Знаем какви големи очаквания имат българските граждани – не само за АМ „Струма“, но и за цялото обновяване на страната ни“, коментира Марина Кирова от представителството на ЕК в страната.

„Това е най-модерният тунел и най-дългият тунел в България. Отговаря на всички национални изисквания, еврокодове и стандарти. В него са изградени 14 системи за сигурност, за мониторинг, за контрол и управление на трафика. Също така съоръжението разполага с четири свързващи галерии – две пешеходни и две автомобилни. Има 107 камери за видеонаблюдение, аудио оповестяване. Това обособява безопасното и сигурно пътуване през тунела“, коментира създателят на тунела инженер Красимир Найденов.

Тунелът е изграден по нов австрийски метод. На денонощие са прокопавани около метър и половина във всяка тръба и веднага след това е изграждана първичната облицовка на съоръжението с крепежни елементи, пръскан бетон и анкери. При строителството му са вградени и четири икони на Св. „Иван Рилски“, каквито са традициите в тунелното строителство. Изображенията на светеца са поставени в началото и в края на двете тръби на съоръжението. В момента светите изображения не са видими, тъй като са покрити при изграждането на вторичната облицовка на съоръжението. Поверието при вграждането на иконите е, че те пазят работниците при строителството на обекта, а след това и всички пътуващи.