МВР служители „крият“ от гражданите ПОС устройствата, карат ги да плащат на банките

Допълнителните пари за банките варират от 3 стотинки до 25 лева

1
3712
мвр
Никой в 9 РПУ не обяснява на хората, че не трябва задължително да плащат банков рекет. СНИМКА: ФЕЙСБУК

Никой не уведомява хората в районните управления и КАТ, че не е задължително да плащат „банков рекет“

Ваня Георгиева

Служители от МВР продължават да крият от гражданите, че могат да заплащат услугите чрез ПОС терминал и по този начин да си спестят банковите такси. Така те ощетяват хората, но пък осигуряват на финансовите институции солиден приход.

Ето една истинска история за челен сблъсък с българския чиновник, която показва как царят може и да дава, но пъдарят – не.

На 22 май посещавам паспортната служба в столичното Девето РПУ. Нареждам се на вече дълга опашка, откъдето трябва да си взема заявление за издаване на задграничен паспорт. Малко учудено виждам как хората преди мен, които вече са си взели бланката, се редят пред гишето на банковия клон, разположен централно в коридора. Питам: „Защо се плаща тук? Не може ли чрез ПОС устройство, нали имат вече?” Един по един хората започнаха да вдигат рамене – не знаели, никои не ги уведомил. Вече наближих гишето. Пред мен млад мъж подава лична карта и казва: „Бърза поръчка за паспорт”.

85 лева” – отговаря жената зад стъклото. Той се позачуди и отговори: „Но тук пише 80 лв.” Отсреща мълчание. След секунда обаче човекът се отказа – парите му били много и поиска обикновена поръчка.

И така – дойде моят ред. Подавам лична карта, казвам бърза поръчка за задграничен паспорт. И на мен въпросната служителка ми отговаря: „85 лева”. Аз бях проверила предварително, че услугата за 3 три работни дни струва 80 лева. Забелязвам също, че на стъклото, което дели мен и нея, има окачен ценоразпис. Питам: „ Защо тук пише 80 лв.?”

Пет лева комисиона за банката” – отговаря царствено госпожата от МВР.

Аз искам да платя с карта, нали имате ПОС устройства, които Ви бяха купени и за които се платиха хиляди левове” – възразих бързо.

Ами, добре щом искате…”, каза тя и посегна към устройството, което беше под носа й.

Съвсем логично я попитах:” Защо не уведомявате хората, че имате ПОС терминали и не им давате възможност сами да си преценят дали да плащат комисиона на банката или да не плащат?”

Последва отговор: „Ами то тук пише? Аз няма да обяснявам на всеки по отделно! ”

На което реагирах: „Как така имате сили да кажете цената 85 лв., а нямате сили например да кажете: „Цената е 80 лв. Как ще платите?” И гражданите да изберат – да извадят ли пет лева за банката или не. Вие служител на МВР ли сте или на банката, за да включвате нейната комисиона в крайната цена на услугата, която се предоставя от вътрешното министерство?”

След което предупредих, че ще напиша репортаж, а тя – жената на държавна заплата, отговори: „Пишете каквото искате.”

Наша проверка установи, че хората масово не знаят за възможността да платят с банкова карта в паспортната служба, заобикаляйки банковото гише.

От анкетираните над 15 души във и пред паспортната служба на Девето РПУ същия ден само един беше видял табелата с указание, но на нито един човек не беше изрично обяснено от служители на МВР, че могат да платят с ПОС устройствата.

Всички бяха изпратени на банковото гише да внесат сума с включена комисиона, но без да им бъде казано, че част от парите са такса за банката. Те смятаха, че цялата платена от тях сума е определена от държавата за съответната услуга (бел.авт. – Таксите за услугите на МВР се определят от МС с Тарифа №4). А това си е чиста проба заблуда.

Не са ми казали, че мога да платя с карта. Казаха ми 31 лева и ме пратиха на банковото гише да платя”, призна млад мъж. Семейство, което беше с двете си деца, пък обясни, че са подали заявления за паспорти и лични карти.

Изобщо не знаех, че мога да платя с карта. Помня, че за паспорт обикновена поръчка дадохме 43 лв. (цената е 40 лв., което значи, че 3 лв. е банковата такса)”, каза жената. А съпругът й добави: „Чакайте да ви кажат, то това е целта – да ни взимат колкото се може повече. Всичко е измислено…”

Действително в коридора на паспортната служба има закачена бележка, на която е посочено, че може да се плати чрез ПОС терминал.

Проблемът обаче е, че само в тясното коридорче на службата има окачени най-малко 50 (петдесет) бележки с всевъзможни указания и информация. Представете си само, ако тръгнете да четете всичките листове пожълтяла хартия, залепени хаотично по стените, прозорците и вратите, как ще ви изтърпят останалите хора от опашката, които бързат за работа или да си вземат детето от училище.

На гишето, зад което работи въпросната служителка, също има сложена бележка, установих едва при второто си посещение там (кога е сложена бележката – преди или след разговора ми със служителката, не смея да твърдя). Хората, които са посещавали паспортното на Девето РПУ, обаче знаят, че първото гише се намира в края на коридора и се пада в нещо като ниша. На практика ти нямаш видимост до момента, в който ти дойде редът и се изправиш пред служителката. Не по-рано, така че да можеш да изчетеш всичките им пожълтели и прокъсани хартийки, закачени както дойде и написани с различни шрифтове, които дори повече те объркват, отколкото да те насочват. Представете си само, ако току пред гишето решите да изчетете всичките указания и задръстите опашката, какво ще чуете по свой адрес?!

Проблемът с премълчаването за наличието на ПОС терминали не е само в Девето РПУ. Граждани информираха, че в КАТ например също трябва специално да поискаш да платиш с банкова карта, иначе те пращат на банковото гише.

Точно обратното пък е преживял известен телевизионен журналист, на когото наскоро му се наложило да вади лична карта и паспорт от Четвърто РПУ в София.

Подадох си заявленията, служителката сама ми предложи да платя с банкова карта. Думите й бяха: „Защо да плащате такси на банката?”, разказа репортерът.

Значи нещата могат да се случват и по правилния начин, стига да има желание.

Защо е толкова важен въпросът с използването на ПОС терминалите в учрежденията?

Не става въпрос за едни 2, 3 или 5 лв. Годишно МВР издава хиляди лични карти, паспорти, шофьорски книжки и всякакви документи за самоличност. Извършва и други платени услуги. По данни на самото ведомство пък средно годишно Пътна полиция съставя над 1 милион актове, обикновени и електронни фишове. Известен факт е, че не много голяма част от шофьорите си плащат глобите. Но 1/3 от тях да си платят, направете сметка само какви суми се наливат в съответната финансова институция само от такси. Разбира се, не всички плащат по банков път, но съдейки от поведението на някои МВР служители, които крият възможността за безкасово плащане, вероятно процентът не е никак малък.

Според ценоразписа на банката, разположена в паспортната служба, таксите варират от 3 ст. до 25 лв. Например за суми от 30 до 60 лв. банката си прибира 3 лв. за обслужването, а за суми от 60,01 лв. до 100 лв. – 5 лева.

Въпросът с поставянето на ПОС терминали в службите, които предоставят платени услуги, възникна още преди около 8 години покрай масовата смяна на документи за самоличност.

Под обществения и медиен натиск се взе решение да се закупи такова оборудване и да се сложи в салоните, където се обслужват граждани. Вече неведнъж е повдиган въпросът защо МВР служители не уведомяват хората, е има и друг начин за плащане, освен с пари в брой в банковия клон.

Дори през 2012 г. от финансовото министерство изпращат писмо до МВР, че на гражданите трябва да се дава право да избор как да плащат всички държавни такси, включително и за издаването на документи.

По този повод от Дирекция „Планиране и управление на бюджета”-МВР разпращат писмо с указания, в което специално се обръща внимание на това, че „при всички случаи първо трябва да се предложат на физическото лице всички безкасови начини на плащане, а именно чрез ПОС терминални устройства, на гишето, с пощенски запис” и др.

На практика обаче служителите не обясняват нищо. Разчитат на знанието или по-точно на незнанието на гражданите, за да го „дерат“ още повече! Поисках официална информация от МВР защо се случва това, но отговор така и не получих.